Retro Paradiso: Scurtmetraje românești de arhivă

Caravana Paradiso
12+ RO EN
Retro Paradiso: Scurtmetraje românești de arhivă Caravana Paradiso

Retro Paradiso: Scurtmetraje românești de arhivă 12+

Caravana Paradiso
RO EN

Durată: 1h 12 min

O selecție de cinci scurtmetraje realizate între 1967 și 1998 — o incursiune în felul în care se făcea și se gândea filmul în România de altădată.

Pentru unii, e ocazia de a retrăi atmosfera unei epoci familiare; pentru alții, de a descoperi cum arătau primele exerciții și experimente cinematografice ale tinerilor regizori din acei ani.

Un calup plin de povești, imagini și stiluri care, privite azi, spun la fel de multe despre trecut cât și despre felul în care a evoluat filmul românesc.

Scurtmetrajele fac parte din arhiva UNATC.

 

1. Fata morgana

Regia: Costin Azimioară

Cu: Peter Paulhoffer, Tom Branzdorfer, Nicolae Secăreanu, Dorin Sireteanu

Ficțiune

România – 1967 – 19 min

Arhiva UNATC

Sinopsis: În ruinele unui edificiu religios, un consiliu-orchestră al bătrânilor tronează în jilțuri sculptate în spațiul abandonat și marcat de trecerea timpului. O fanfară militară traversează străzile goale dintr-un cartier de case și atrage ca un aspirator în cadența ei festivă și monotonă, oameni, scaune și clădiri. Un tânăr star care se lasă așteptat, sfârșește tragic în mijlocul mulțimii adunate să asiste la performance. Ecranizare după o serie de nuvele („Sărbătoare”, „Echilibristică”, „Scaunele”), proaspăt publicate la momentul realizării filmului de unul din fondatorii grupului oniric, prozatorul Dumitru Țepeneag, scurtmetrajul „Fata Morgana” păstrează, nu doar din anecdotica, ci mai ales din sugestiile expresive ale textelor. Stilistica filmului, discret suprarealistă, este cheia care acordează întregul angrenaj vizual și care îl deschide interpretărilor individuale. (de Ana Szel) 

 

2. Antiinterviu

Regia: Tudor Potra

Documenatar

România – 1983 – 17 min.

Arhiva UNATC

Sinopsis: Portret al caricaturistului Mihai Stănescu, filmul lui Tudor Potra nu este un documentar convențional, întrucât recurge la mici înscenări comice care pun în valoare personalitatea ludică a artistului plastic. „Antiinterviu” conține un prolog conceput în estetica comediilor mute, cu un băiețel care mâzgălește orice suprafață găsește, de la zidurile clădirilor la hainele cetățenilor care stau la coadă la Alimentara, fiind fugărit și tras de urechi de agenți de poliție și de alți adulți din jur pentru nesupunerea sa. Atitudinea sfidătoare a lui Mihai Stănescu, cunoscut în epocă pentru caricaturile sale cu aluzii politice, apare la rândul său ca având o dimensiune ștrengărească. Filmat în bună parte în spații publice în care dialogul dintre intervievator și subiectul său nu se distinge întotdeauna pe fundalul gălăgios, filmul lui Tudor Potra este construit pe o dialectică între imagine și sunet, cu contradicții care se nasc din alăturarea celor două elemente, între ceea ce este spus și ce este subînțeles. (de Gabriela Filippi)

 

3. Adrian copilul minune

Regia: Cătălin Mitulescu

Documentar

România – 1998 – 10 min.

Arhiva UNATC

Sinopsis: În anul 1998, cântărețul Adrian Simionescu, cunoscut ca Adrian Copilul Minune avea 24 de ani, locuia într-un apartament de bloc la Dristor, iar concertele sale umpleau până la refuz Sala Polivalentă. Documentarul lui Cătălin Mitulescu care îl surprinde pe Adrian acasă cu familia, în momentele de pregătire înainte de un concert, se numără printre primele semne de admirație și de atenție față de un muzician rom, chiar în momentul în care manelele încep să pătrundă și să marcheze cu stilistica lor aparte spațiul cultural al tranziției românești.

 

4. O să fie bine

Regie: Titus Munteanu

Cu: Camelia Zorlescu, Constantin Drăgănescu, Ioana Macarie, Mihaela Rădulescu

Ficțiune

România – 1995 – 16 min

Sinopsis: Un cuplu trecut de prima tinerețe e nevoit să se adapteze vremurilor noi capitaliste. Amândoi lucrează ca îngrijitori ai Parcului Carol din capitală și duc o viață relativ liniștită, împărțită între iahnia de fasole pe care o gătește femeia și prânzurileluate de bărbat în mausoleul unde își dorm somnul de veci personalități marcante ale politicii românești din ultimul secol. Totul se năruie când în viața lor apare guma de mestecat Trident, sub întruchiparea unor tinere care promovează intens un concurs al firmei distribuitoare. Nu doar aceste reprezentante ale emancipării sexualității feminine postdecembriste îi sucesc mințile protagonistului, ci și câștigarea marelui premiu de un milion de dolari pus la bătaie în campanie. Într-o secvență care răstoarnă deznodământul dramei cuplului din „Aurora” lui Murnau, soția combate activ impulsurile adolescentine ale bărbatului, generând o secvență subacvatică de final de o frumusețe vernil răpitoare. (Andrei Rus)

 

5. Lepădații

Regia: Napoleon Helmis

Cu: Nora Covali, Costel Cașcaval, Radu Zetu, Valentin Potrivitu, Marcela Sava

Ficțiune

România – 1996 – 10 min

Sinopsis: În decorul dezolant al șantierelor neterminate ale anilor ’90 o puștoaică privește de la distanță o gașcă de tineri fără adăpost, dorindu-și să fie acceptată în sânul acesteia. Adunând în distribuție, pe lângă actori, chiar tineri din centrele de plasament și tineri locuind pe stradă, Lepădații infuzează realitatea crudă a epocii cu un dram de speranță și de candoare.

At this moment, we do not have any future performances scheduled.

Stay Up To Date With Your Favorite Events

subscribe